Щорічно в Європі гине 12 мільйонів тварин, а в цілому в світі ця цифра становить близько 100 мільйонів. Причина їх смерті - негуманне тестування в лабораторіях. Тільки великі виробники косметики і побутової хімії проводять близько 2000 дослідів на тваринах кожен день. Навіщо вони гинуть і як цього уникнути?

Багато улюблених нами косметичних засобів, перш ніж потрапити в магазини, проходять ряд тестів, що підтверджують їх безпеку для здоров'я людини. Перші згадки про вівісекції - використанні тварин для експериментів - зустрічаються в письменах стародавніх греків, що датуються II століттям до н. е. З тих пір в медицині було зроблено багато відкриттів, які врятували життя людству ціною страждань овець, кролів, собак, мишей і нехай навіть не всіма улюблених щурів. Безумовно, їх користь в даному аспекті заперечувати не можна, як і те, що наука не стоїть на місці. Вчені відкрили спосіб бачити внутрішні органи без хірургічного втручання, хіміотерапію для боротьби проти раку, штучне запліднення. Не відстала і косметологія - так, в лабораторних умовах була вирощена людська шкіра. Зважаючи на ці значущі досягнення можна сказати, що проведення дослідів на тваринах сьогодні - це в деякому роді зупинка на шляху руху вперед, це невикористання в повній мірі того, що має наука на сьогоднішній день для розвитку. Проте, далеко не всі компанії-виробники косметичних засобів відмовилися від вівісекції - багато застосовують ці жорстокі методи в сучасному цивілізованому світі. А адже в даному випадку, вони не можуть виправдати себе їх необхідністю заради збереження життя людей.

На жаль, споживачі косметики, зокрема в Україні, не підозрюють, що ця проблема гостро стоїть і сьогодні. Незважаючи на введення повної заборони на тестування на тваринах в Великобританії в 1998 році, а також в деяких штатах США (Нью-Йорк, Каліфорнія), в багатьох країнах ця практика тривала.

Все змінилося з появою й активною діяльністю таких організацій, як Британське об'єднання за скасування експериментів над тваринами (ВЦАУ) і Фонд за етичне ставлення до тварин (РЕТА). Компанії-виробники були зобов'язані публікувати повну інформацію про свої продукти, включаючи підтвердження їх безпеки і проведення необхідних тестів без використання тварин. Крім того, в 2009 році в силу вступила заборона на вівісекцію, а також продаж «жорстокої» косметики на території Євросоюзу.

Серед споживачів тут же виникло питання: «Як в даній ситуації бути впевненим у безпеці для здоров'я кремів, шампунів, зубної пасти?» Існують альтернативні варіанти тестування. Наприклад, використання окремих клітин і тканин, комп'ютерні програми, здатні розрахувати небезпеку тої чи іншої речовини, і, нарешті, добровольці, готові за окрему плату тестувати продукти на собі. І хоча деякі виробники косметичних засобів, зокрема американські і французькі, активно протестують проти заборони дослідів над тваринами, посилаються на недостовірність даних, одержуваних в ході сучасних досліджень, ці методи виправдовують себе. Більш того, вчені обіцяють швидкі великі успіхи в цій галузі завдяки використанню людської шкіри, вирощеної в лабораторних умовах. Сьогодні вони не тільки отримують цілі шматки шкіри з окремих клітин, зібраних в ході пластичних операцій, але і роблять її старою. Кеті Арчибальд, член організації «Європейці за прогрес в медицині» (ОМР), яка виступає за скасування вівісекції, стверджує: «Це відмінна альтернатива не тільки для тварин, але і для людей, які нарешті вперше отримають тестовані косметичні засоби, безпечні для людини на 100% ».

Символом етичного ставлення до тварин сьогодні є «стрибучий кролик», супроводжуваний написом «Not tested on animals» («Не тестувалося на тваринах»). Косметика, створена на основі рослинних продуктів і не містить компонентів, випробуваних на тварин, відзначається знаком «V» (vegan). Існують також маркування з написами «Not tested on animals», «Against animal testing», «Animal friendly». Ці маркування все частіше можна зустріти на етикетках різних брендів.

Організація РЕТА опублікувала і вносить відповідні зміни на своєму сайті два списки косметичних компаній: досить короткий «чорний» - виробники, які проводять тести, і в п'ять разів довше «білий» - гуманна косметика.

З кожним роком зростає і кількість споживачів, які свідомо відмовляються від «жорстокої» косметики і віддають перевагу органічної, що не тестується на тваринах. Серед них багато зірок. На підтримку прав братів наших менших активно виступає співак і композитор, сер Пол Маккартні, який прилучився в цьому році до масштабної програми BUAV No Cruel Cosmetics («Ні жорстокій косметиці»), Шерліз Терон, Скарлет Йохансон, Джесіка Альба, Леді Гага і багато інших.

Очевидно, що світ перебуває в протиріччі з собою: з одного боку, виробники косметики і органи охорони здоров'я наполягають на проведенні досліджень на тваринах, з іншого - споживачі активно виступають проти вівісекції. І є підстави вважати, що завдяки розвитку науки і широкому застосуванню альтернативних тестування продуктів краси гуманне ставлення до тварин все ж переважить чашу терезів.